undervisning og ønskeuge
Stoftryk og broderi i nye toner

stoftryk er en dejlig måde at eksperimenterer med farver, blanding af farver, samt farvesammensætning, og for at give det yderligere et pang på farverne, kan der broderes ovenpå. Det færdige resultat kan sættes på kinabøger, så du får en personlig notesbog, eller gave, der kan også syes puder af det, tasker, te og kaffevarmer, eller laves dække servietter. Samt du kan trykke på tøj, se længere nede.

For at få en masse mønstre frem, kan kageservietter, radiatorer, dæksler eller andet sjov bruges. Her ligger du stoffet på det ønsket motiv, hvis det er sjove riller eller andet fra dæksler, men en svamp, der ikke må være for våd af maling, trækkes svampen hen over, og mønstret vil vise sig.

Kageservietten ligges på stoffet og duppes med svampen.

Du kan også finde motiver og bogstaver i blade, som du klipper ud og laminerer. Så skærer du i lamineringen, og har så nu selv lavet en trykform.

Stoftryk tekniker;

Der findes forskellige teknikker til stoftryk. Der er trykkeformer, som kan være købte, linoliumstryk, kartoffeltryk hvor man selv skærer i kartoflen, skumudskæring som kan limes på en træklods.

Så er der rammetryk, hvor du måske har en ramme der har et mønster på, og hvor farven går igennem nogle meget små huller. Her kan du også selv klippe noget ud fra blade, eller en simpel tegning, laminerer det, og ligge det under trykkerammen.

De laminerede ting kan også farves ved at duppe med en svamp. Svampen kan også bruges til at få relieffer frem fra ting med mønster. Her er det vigtigt at svampen ikke er for våd efter skylning, samt at der ikke er for meget farve.

Du kan eksperimenterer i en uendelighed, uden tanke for om farverne passer sammen, er komplimentærfarver, eller hvad der nu findes af teori omkring farver. Når så trykket er tørt, kan du yderligere pifte det trykte op med broderi i nogle farver der spiller rigtig godt med det trykte. Det giver et rigtig godt udtryk.


Kontakt; http://www.kreativtid.dk/81888672

ønskeugen
ting brugt til at trykke med
Planlægningen

En undervisning skal altid planlægges, for oplever eleverne at du ikke har en plan, får de lynhurtigt en, og det er ikke som du havde tænkt.

Men det betyder heller ikke, er min erfaring, at du skal planlægge helt ned i mindste detalje, for så kommer det frie til at forsvinde, og det er i det frie, at fantasien og kreativiteten kommer i spil.
Mange gange på seminariet havde jeg en følse af, at vi skulle digte en undervisning, bl.a. ved at kigge i fællesmål,se på hvad det var, vi gerne vil at eleverne skal lære. Og det er også en rigtig god rettesnor. Men ikke altid bliver undervisningen, som vi havde forestillet os, det kan både være til det bedre og til det værer, og det er jo fordi en undervisning er en dynamisk process.
Et problem på seminariet, som jeg oplevede det, var at mange af de undervisningsforløb jeg skrev i opgaverne, kunne jeg jo ikke altid prøve af, så derfor var det rigtig svært at evaluerer bagefter på, om det didaktiske overhovedet gav det, som jeg i tanken så for mig.

Her er et undervisningsforløb som strakte sig over hver dag i en uge, du kan bruge det til at strække sig over 3 gange undervisning, altså 3 uger. Min og elevernes evaluering kommer til sidst. Har du brug for at vide hvilke mål i fællesmål der er opfyldt, vil jeg råde dig til selv at tjekke. Det vil iøvrigt være mit råd generelt efter et undervisningsforløb, da jeg ofte bagefter opdager, at nogle mål jeg egentlig ikke havde sat, af sig selv blev opfyldt. Jeg selv har selvfølgelig indtænkt en masse kompetencemål.

Tryk på Hout Coutyren

Ønskeugen
Dette undervisningsforløb strækker sig over en uge, som er en ønskeuge. Eleverne skal selv tage tøj og stof med.

Materiale liste:

Bomulds stof i forskellige farver, gerne sort og hvid iblandt farverne af stof, tekstilfarver, tekstilfarve tushpenne, pensler, svampe, laminerings lommer, laminerings maskine, evt gammelt tøj og perler samt palieter. Af andre ting som kan bruges til udtryk kan være knapper og spænder. Til udtryk kan bruges kageservietter, blade, bogstaver, enten skåret ud eller bogstaver købt hos diverse hobbyforretninger. 

1.dag;

Her skal eleverne have farvelærer, og ikke kun i forhold til hvordan farver blandes, og komplimentær farverne. Her er det vigtig at eleverne får erfaring med hvordan farver spiller op til hinanden, hvordan en farve kan ændre karakter i forhold til hvilken farve den står op imod. Hvordan farver der står op imod hinanden kan få farven til enten at være i forgrunden, eller helt forsvinde i baggrunden.

Eleverne skal også gøre sig den erfaring at farver ændre karakter efter stoffets farve.


der skal yderligere eksperimenteres med teknikker, og stof af forskellig materiale.

Det er vigtitg at eleverne gør sig disse erfaringer for en proces.
Jeg strartede med en intro, hvor jeg viste billederne fra denne hjemmeside, stoftrykgalleri, hvor jeg har blandet billeder fra stoftryk jeg selv og andre elever har lavet, med billeder fra naturen, nærmiljøet, for at vise hvordan vi i vores verden kan støde på farvespil, og hvordan man kan blive inspireret fra naturen. da årstiden ikke rigtig har noget vildt farvespil, brugte jeg ikke at eleverne først skulle gå ud og fotograferer farvespil. Det ville jeg gøre hvis dette forløb var senere på foråret, sommer eller om efteråret.
Hvis jeg havde valgt at eleverne skulle tage billeder, ville jeg også have stillet det krav, at billederne og billeder af deres stoftryk, i processen, blev lavet til en billedserie, på samme måde som jeg har gjort det i mit billedgalleri, som de så skulle gemme i deres digitale portfolie.
 



Dag 2.

  Stoftryk prøver besigtiges her dagen efter, hvor farverne er tørret, og ofte så ser anderledes ud. Evt. nyt farvespil kan begynde med broderi på stoffet, det både med amagergarn, andre sjove garntyper, og hvor eleverne igen forholder sig til farvespillet.

En skitse laves af det tøj som eleverne har med, og der eksperimenteres med udtryk, tryk i forhold til hvor på tøjet eleverne kunne tænke sig. Tryk på tøjet foretages.

3.dag

Broderi, perlebroderi og produkter syes færdig. Et stort billedtæppe laves af alle de rester der ikke bliver brugt til notesbøger og andet.

Tøj, puder og hvad der er kommet ud af design processen, tænkes ind i et modeshow, som vil løbe af stablen torsdag aften hvor forældrene kommer på skolen.

Husk at se billeder i galleriet.

sidste dag.
Idag var sidste dag i værkstedet, hvor en masse eksperimenter var blevet lavet. Hvor nogle resultater ikke blev som regnet med, nogle blev bedre, andre sjove, forunderlige og meget meget mere. Af prøvetrykkene syede vi puder og et billedtæppe som vil blive hængt op på skolen. enkelte elever havde en kinabog med, som blev betrukket. Til tøjet blev også perlekæder og armbånd lavet, så det var farverigt og skønt tilbehør til alt det trykte tøj. Da forældrene kom blev der lavet modeshov. Det har bare været en fantastisk uge med en masse kreativitet, brug af fantasi, og et mega flow.
Andre ting som du kan sy af stoftryk prøverne er gymnastikposer, evt. lave til tændstiksæsker.


STORE EVALUERINGSDAG;

Eleverne fik først et skema til deres portefolie, hvor de skulle krydse af hvilke teknikker de havde brugt, hvad fra farvelæren de havde lært, og hvad deres produkt endte med at blive.
Bagefter skrev alle elever 3 gode ting, og en ting de ikke syntes fungerede på et papir. Papiret gav de til en anden elev, og var denne elev enig i nogle af de ting, som var skrevet, skrev man selv en streg ved. Det gjorde de ialt 5 gange, gav det papir videre som de havde fået. Grunden til at jeg gør det på denne måde, er at ofte får jeg nogle meget modsatrettetde ting at vide, som eksempel at nogen syntes vi havde for lidt tid, mens andre syntes det blev for hurtigt kedeligt fordi de havde for meget tid. Og her kom der flest streger ved at eleverne gerne ville have mere tid. Min vudering er, at de som kom til at finde det kedeligt, faktisk havde det lidt svært med at slippe fantasien løs, og dem som ikke syntes de havde tid nok, faktisk var i et fantastisk flow, og kom ind i den følelse, som det kan give, at man bare godt gad at blive ved, fordi man hele tiden fik nye ideer.

Jeg havde valgt at købe mange farver, og ikke kun stille mig stejlt på at eleverne selv skal blande farverne ud fra farvelæren. Det er fordi jeg syntes, at nogle farver kan eleverne ikke helt selv blande, så det er vigtigt at eleverne også får den fornemmelse af wauw, når stærke farver bliver stillet op imod hinanden. Eleverne selv var rigtig glade for de mange farver.

På førstedagen i undervisningen blandede jeg mig meget i, hvor meget jeg ville have de skulle trykke, og hvor meget et stykke stof skulle indeholde. Min erfaring er, at rigtig mange, særligt piger, bare gerne vil skrive "til mor" og så ellers dekorerer med søde blomster. Men da målet 1.dag dels er, at eleverne skal lære teknikker, få erfaring med hvor meget eller hvor lidt maling der skal på pensel/svamp, skal eleverne her "skubbes" ud over grænsen, og ind i næste zone.
På 2.dagen skulle de så selv trykke på deres eget tøj, og der blandede jeg mig ikke, fordi det her er vigtigt, at de selv føler ejerskab for deres udtryk og design, også selv om jeg er af en anden mening. Og her udtrykte eleverne, at de var rigtig glade for, at de her selv måtte bestemme, hvad de ville lave. De var også rigtig glade for, at der var mange skabeloner.

Eleverne udtrykte, at de syntes der var for lange introer, for de ville bare gerne igang. Som faglærer ser jeg det for nødvendigt, da det er undervisning vi er i, og ikke i klubben hvor vi kan udtrykke os som vi vil. Jeg kan sagtens forstå at eleverne bare gerne ville igang, og at de ikke helt forstod, hvorfor jeg skulle blande mig første dag. Selv om jeg forklarer hvad målene er, oplever jeg tit at eleverne ikke forstår det, eller forstår hvorfor de skal lære det. og det vil til evig tid være en udfordring. Men da de først var kommet igang med eksperimenterne, fik de enormt meget ud af, at jeg blandede mig, viste og fortalte hvad man kunne gøre, som fik dem til selv at finde på.

Sidst men ikke mindst, så var der bred enighed om hvor fedt det havde været at man pludselig bare kunne bruge fantasien frit.

Overskrift 1
Overskrift 1

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.08 | 08:41

Hejsa
Vil gerne prøve at brodere en Amazone bil på en pude. Der er så vidt. Jeg kan se både en grøn og en mørkerød, hvad er forskellen på selve mønstret?

...
26.02 | 11:23

hej jeg vil gerne lave et broderi efter et billed kan du fortælle mig hvordan jeg ska forholde mig for vil jerne i gang med det venlig hilsen sanne :-=

...
01.02 | 17:32

Hej

Jeg vil gerne lav broderi med jeg kan ikke find eller kan jeg ikke fået broderi. kan i sendt til mig.
Elisa Berthelsen postbox 172 3940 Paamiut

...
26.01 | 23:06

Hej ved du hvor man kan købe opskrift på den kræve grøndlænder går med har ledt i mange år flot hjemme sige tak for kigget

...
Du kan lide denne side