Der er gang i den

Hvad er der inde i boksen

Nu går jeg jo rundt der, nu her i starten af min ferie og er ved at kreaerer Rokoko kjole. Det tager tid, og det gør jo så at tankerne begynder at flyve. Vi taler meget om for tiden, at vi skal udvikle talent, sørge for kreativivtet og innovation for eleverne i den danske folkeskole. Men ingen siger rigtigt, hvad eller hvordan vi skal gøre det, eller om det er tænkt sådan, at vi skal proppe mere ind i den samme tid, som også skal bruges til at eleverne lærer håndværket. Hvad enten det er at regne, læse eller at kunne kreerer noget. og så var det at jeg kom i tanke om en illustration, jeg en dag lavede, efter at jeg havde haft en klasse, som lige havde lært om højden i matematik.

 Illustrationen kom bare til mig, jeg gjorde mig ikke de bevidste tanker om, hvorfor den lige blev sådan. Det var mere en følelse jeg tegnede. Da jeg så var færdig, kunne jeg se, at der var en masse børn som kravlede ud af kassen, og nogen som blev tilbage. Og sådan oplever jeg det jo faktisk hele tiden, både i håndarbejde og i matematik timerne. Og mens jeg sad og så på min egen tegning, ja så tænkte jeg, hvem er de børn egentligt, som bliver i kassen, og hvorfor bliver de der? Hvorfor er de ikke også over alle bjerge med ideer til at løse en given opgave? Hvorfor føler de nogen gange, at de ikke får hjælp, eller ikke ved hvad det er de skal gøre, selv om jeg jo kan tænke, at det har jeg jo sagt. Nu har jeg ikke givet en konkret instruks til lige denne opgave, og det har netop fordi jeg ville se, hvilken kreative løsninger der ville komme på bordet, når jeg gjorde opgaven åben. Og der kom jo virkelig mange forslag. De børn som valgte at spørge pedellen, som iøvrigt brugte en laser til at finde højden, følte faktisk at de havde snydt lidt :-)

Men igen, hvem var de som ikke kravlede ud over kassen? Og så gik det op for mig, at du kan ikke være kreativ, eller innovativ hvis ikke du kan et håndværk. Og det gælder vel for alle fag. Har du ikke rutiner, og dine begreber, og teknikker på plads, så er det jo svært at tænke ud over boksen. Det er jo først, når du mestre de ting, at du kan begynde at eksperimenterer og undersøge.

Jeg oplever jo lige så tit i håndarbejde, at der er børn der går i stå, fordi de ikke ved hvad eller hvordan de skal gøre. Og jeg oplever også, at jeg til tider ikke er tilfreds med resultatet som eleverne leverer. Og der oplever jeg også, at de elever som mestre teknikker, selv har en stor selv kritik, og en ide om hvad og hvordan deres ting skal ses ud.

Nå, det var bare tanker som opstod, fordi jeg selv har kastede mig ud i Rokoko kjole projekt, som jeg ikke ville kunne, hvis ikke det var fordi jeg havde fået inspiration, og havde mine teknikker i orden. Jeg er død spændt på resultatet.....er du ;-)

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.08 | 08:41

Hejsa
Vil gerne prøve at brodere en Amazone bil på en pude. Der er så vidt. Jeg kan se både en grøn og en mørkerød, hvad er forskellen på selve mønstret?

...
26.02 | 11:23

hej jeg vil gerne lave et broderi efter et billed kan du fortælle mig hvordan jeg ska forholde mig for vil jerne i gang med det venlig hilsen sanne :-=

...
01.02 | 17:32

Hej

Jeg vil gerne lav broderi med jeg kan ikke find eller kan jeg ikke fået broderi. kan i sendt til mig.
Elisa Berthelsen postbox 172 3940 Paamiut

...
26.01 | 23:06

Hej ved du hvor man kan købe opskrift på den kræve grøndlænder går med har ledt i mange år flot hjemme sige tak for kigget

...
Du kan lide denne side