Der er gang i den

Hvad er kreativitet?

Hold da fast hvor der bliver diskuteret og debateret omkring den danske folkeskole, både om mere undervisning, men også om at de kreative fag skal fylde mere.

Jeg kunne ikke være mere enig.For skal vi udvikle os, så er det vigtigt, at vi ikke bare sidder på en stol, for præsenteret en masse viden, vi ikke rigtig ved, hvad vi skal bruge til, eller får instrukser om hvad vi skal gøre, og så gør det.

Alt den debat har fået mig til at tænke på, hvad er det kreative der egentlig for noget. Er det bare noget med at male, eller flette et julehjerte? På min skole havde vi klippe klisterdag, lige dagen før 1.dec. og der blev brugt tid på møder, til at tale om hvad eleverne skulle lave. Det blev så til guirlander og flethjerter, for der var en del uenighed. samt en del ønsker, og en del der sagde, at så kunne vi andre jo bare gøre det. Og jeg ville faktisk rigtig gerne have gjort det. Men nogle faktorer som spillede ind, var at det involverede 200 elever, og nogle lærer, hvor nogen ikke så sig selv som særligt kreative, og derfor havde brug for præcist at vide, hvad det var eleverne skulle.

Og det er bare ikke lige i min ånd.

Så sad jeg en aften og så en udsendelse i tv, tror det var noget med at han hed Shane. Han hev æggebakker frem, og andet genbrug, og så lavede han ellers bare grandtræer, malede champangepropper og andet sjov, som han kunne se i materialet. Og der fik jeg bare længsler til, hvorfor kunne vi ikke bare have bedt eleverne tage med hjemmefra, hvad der nu måtte byde sig, og så bare kreerer der ud af?

Måske fordi, så ville det ikke have et konkret mål, hvor vi kunne lave mål cirkler og evaluerer på det. Og det ville måske også være lidt svært at finde i fælles mål, hvad det egentlig er vi opfylder?

Men nu hører jeg bare hele tiden, at de kreative fag skal styrkes, at vi skal lærer vores elever at være innovative. Men ærligt, når jeg kommer med en planlagt undervisning, som eksempel at nu skal vi lave vikingdukker, så er det i min optik ikke kreativt. og det er det ikke fordi, det er kun instrukser omkring hvordan laver du dukken, tøjet. og produktet er kun et udtryk, ikke et kreativt produkt, mener jeg. Jeg tror egentlig det først havde været kreativt, hvis opgaven var helt åben, og at eleverne selv skulle løse at finde et kreativt udtryk, hvad enten de nu valgte at sy, strikke, filte, male eller hvad de nu kunne finde på, med de kompetencer de havde, og de materialer der var til rådighed. Men jeg oplever faktisk også mange elever blive utrygge hvis opgaven er for åben. Og kan man sætte mål på det? Andet end at der skal komme et kreativt produkt ud af det?

Personligt føler jeg selv stor frihed, åndelighed, hvis jeg havde en fri opgave. Så jeg håber virkelig at der bliver tænkt mere ind af det i den kreative undervisning.

Jeg tænker videre, og måske næste år, kaster jeg dem alle ud i, vi finder bare på, giv kreativiteten et spark;-)

Intil da, rigtig god december :-)

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

22.08 | 08:41

Hejsa
Vil gerne prøve at brodere en Amazone bil på en pude. Der er så vidt. Jeg kan se både en grøn og en mørkerød, hvad er forskellen på selve mønstret?

...
26.02 | 11:23

hej jeg vil gerne lave et broderi efter et billed kan du fortælle mig hvordan jeg ska forholde mig for vil jerne i gang med det venlig hilsen sanne :-=

...
01.02 | 17:32

Hej

Jeg vil gerne lav broderi med jeg kan ikke find eller kan jeg ikke fået broderi. kan i sendt til mig.
Elisa Berthelsen postbox 172 3940 Paamiut

...
26.01 | 23:06

Hej ved du hvor man kan købe opskrift på den kræve grøndlænder går med har ledt i mange år flot hjemme sige tak for kigget

...
Du kan lide denne side